همشهری آنلاین: دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور یکشنبه (۲۳ تیر) درحاشیه‌ جلسه هیئت دولت درجمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و به پرسش‌های آن‌ها درباره مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور با تبریک فرا رسیدن میلاد مبارک امام جواد(ع) به ملت ایران و تبریک این مناسبت به پدر بزرگوار این حضرت، امام رضا (ع) گفت: ان‌شاءالله ما همیشه پیرو این امام بزرگوار باشیم.

شرایط سیاسی جهان به نفع ایران است

دکتر محمود احمدی نژاد ادامه داد: امروز بحمدالله ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران در یک جایگاه ممتاز در عرصه جهانی قرار گرفته‌اند و شرایط سیاسی در منطقه و جهان کاملا به نفع ملت ایران در حال حرکت است. به فضل الهی و در زیر سایه‌ رهبری عزیز، وحدت و همدلی در کشور حاکم است و ما در بخش‌های گوناگون، سرعت و پیشرفت کم‌نظیری را در بخش‌های علمی و صنعتی، فن‌آوری و تجارت شاهد هستیم. در بخش کشاورزی نیز علی‌رغم خشکسالی و سرمای‌ کم‌نظیری که وجود داشت، کارها رو به اصلاح و پیشرفت است.»

کارهای بزرگ باید صورت بگیرد

وی با بیان این‌که افق ما رو به جلوست و تاکید داریم که کارهای بزرگ باید صورت بگیرد، گفت: البته همیشه در هنگام انجام کارهای بزرگ موانعی وجود دارد و شیرینی و زیبایی کارهای بزرگ این است که از دل مشکلات عبور می‌کند و به نتیجه می‌رسد و ملت ایران در این موضوع پرچمدار و آبدیده است.

ملت ایران پرچمدار صلح است

وی با اشاره به پیروزی‌های ملت ایران در عرصه‌های گوناگون اظهار کرد: دیدید که بدخواهان در یکی دو ماه اخیر فضای کاذبی را علیه جمهوری اسلامی درست کرده بودند و خوشبختانه این فضای کاذب مثل یخ در وسط تابستان آب شد و آن‌ها منفعل شدند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جوسازی رسانه‌های غربی علیه جمهوری اسلامی با توجه به برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص)3، گفت: همان‌طور که اشاره کردم بالاخره ویژگی‌های دشمنان مشخص و روشن است و آن‌ها هرجا که خیر و ارزش انسانی و مجاهدت سازنده‌ای وجود داشته باشد با آن مخالفت می‌کنند. آن‌ها هر جای دنیا که رفته‌اند جز کینه، بددلی و عقب‌افتادگی چیزی به جا نگذاشته‌اند. ملت ایران پرچمدار خوبی‌ها و صلح است و طبیعی است که آن‌ها با ملت ایران مخالف باشند. طی 30 سال گذشته در هر فرصتی در پی آن بوده‌اند که ضربه‌ای به این ملت وارد کنند و پیش‌آگهی نیز نداده‌اند.

دشمنان ما قدرت بازدارندگی ایران را خواهند دید

وی با بیان این‌که  آن‌ها در مورد موضوع هسته‌‌ای و مسایل بین‌المللی در برابر ملت ایران شکست خورده هستند و کم آورده‌اند، گفت: آن‌ها خیال می‌کردند که مثل گذشته با ایجاد فضای تهدید که ملت‌ها را مجبور می‌کردند تسلیم شوند، می‌توانند ملت ایران را نیز به تسلیم وادارند، ولی نتیجه‌ای نگرفتند. آن‌ها از یک طرف بسته‌ای برای مذاکره می‌دهند و از آن طرف می خواهند فضای رعب و تهدید ایجاد کنند و در این ارتباط فضاسازی می‌کنند. بعضی آمدند و گفتند مساله‌ای که شما با آن روبه‌رو شده‌اید خطرناک است، در قضیه هسته‌‌ای کوتاه بیایید، این‌ها(دشمنان) دیوانه هستند. ما به آن‌ها گفتیم که می‌دانیم آن‌ها دیوانه‌اند، ولی از ضربه زدن به ملت ایران نیز ناتوان هستند.

وی با بیان این‌که آن‌ها در تلاش بودند که فضایی ایجاد کنند تا ملت ما را بترسانند، گفت: نیروهای نظامی و مسلح ما با آمادگی خود در واقع بادکنک توخالی آن‌ها را در معرض دید جهانیان قرار دادند و طبیعی بود که صحنه عوض شود و آن‌ها منفعل شوند. حرف‌های خنده‌داری می‌زنند و می‌گویند که این رزمایش برخلاف موازین بین‌المللی است. کدام موازین بین‌المللی؟ کی این موازین تصویب شد؟ گویی موازین بین‌المللی خود آن‌ها هستند! و هر مساله‌ای را که بگویند، موازین بین‌المللی است. ما در خاک خودمان قدرت بازدارندگی‌مان را به نمایش گذاشتیم و این بخشی از آن بود و اکنون این موج بازدارندگی دنیا را فرا گرفته است. اکنون آن‌ها آمده‌اند و مطالب جدیدی می‌گویند و مثلا می‌گویند این‌قدر موشک نبوده است. آن‌ها باید بدانند که ما تحت تاثیر تبلیغات قرار نمی‌گیریم. آن‌ها در آینده قدرت بازدارندگی ما را که صدها برابر آن چیزی که گوشه‌ای از آن به نمایش گذاشته شد خواهند دید. نیروهای مسلح ما در اوج آمادگی هستند و دست هر متجاوزی را قطع می‌کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در آمریکا عقلا آن‌قدر هستند که اجازه ندهند برخی از افراد که حرف‌های نادرستی می‌زنند بخواهند چنین اشتباهی را انجام دهند و دست از پا خطا کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد: قدرت دفاعی ما هر دستی را که بخواهد روی ماشه برود و تجاوز و تعرضی بکند از بیخ قطع می‌کند.

آقای ولایتی دخالتی در تصمیم‌گیری‌های هسته‌ای ندارند 

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره واکنش رسانه‌های غربی به مقاله‌ اخیر دکتر ولایتی درباره موضوع هسته‌‌ای و طرح عقب‌نشینی ایران از مواضع قبلی خود، گفت: آقای ولایتی انسان محترمی هستند، نظراتی دارند و این نظرات را بیان می‌کنند. همه در جمهوری اسلامی آزاد هستند که نظرات خود را بگویند و ایشان نیز نظراتی داشته‌اند و این نظرات شخصی را مطرح کردند. ولی ایشان دخالتی در تصمیم‌گیری‌ها در موضوع هسته‌‌ای ندارند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مسیر دیپلماسی هسته‌‌ای ما روشن و دولت مسئول این کار است. در بخش‌های گوناگون با توجه به مواضع رهبری این مدیریت صورت می‌گیرد. آن طرف کسانی که خوشحال شدند و درصدد بودند جشنی راه بیاندازند و بگویند که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کرده است، دیدند که این جشن زمان زیادی ادامه پیدا نکرد. ملت ایران بر خواسته‌ خود تاکید دارد و طبق موازین بین‌المللی حرکت می‌کند.

گفت‌وگوها باید در شرایط عادلانه باشد

وی هم‌چنین درباره کشورهایی که به دنبال پیش‌شرط برای ایران در مذاکرات هستند گفت: آن کسی که باید پیش‌شرط بگذارد ملت ایران است، آن‌هم برای کسانی که به آن‌ها اعتماد نداریم و رفتار آن‌ها بر اساس عدالت نبوده و برخلاف موازینی که خود نوشته‌اند عمل کرده‌اند. هیچ وجهی ندارد که دیگران بیایند برای ما پیش‌شرط بگذارند. این بازی‌های تبلیغاتی است و هدف از آن برای ما روشن است.

وی با اشاره به‌ این‌که قرار است گفت‌وگوهایی صورت بگیرد، گفت: این گفت‌وگوها باید در شرایط عادلانه باشد و ملت ایران از حقوق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

احمدی‌نژاد هم‌چنین در پاسخ به این سوال که چرا روی بسته‌ پیشنهادی ما تاکید نمی‌شود؟ گفت: تاکید ما بر مذاکرات بر روی پیشنهاداتی بود که در بسته‌مان مطرح کرده بودیم و در واقع ما تاکید بر آن داشتیم که باید روی مشترکات دو بسته بحث شود. بسته‌ای که ما ارایه کردیم بسته جامعی است و در آن تمامی چالش‌های بین‌المللی مطرح شده و راه‌حل‌های عادلانه و انسانی نیز در آن قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای زورگو باید بداند که ما وارد بازی سلطه‌ آن‌ها نخواهیم شد. پیشنهادات جمهوری اسلامی روشن است؛ این پیشنهادات در جهت حل و فصل عادلانه و انسانی مسایل است و در واقع ما در این بسته مسایل اصلی که بشر با آن روبه‌رو است را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. در واقع این آزمایشی است که طرف گفت‌وگو برای حل مسایل چگونه عمل می‌کند.

تقاضای رسمی برای گشایش کنسولگری آمریکا نداشته‌ایم

رئیس‌جمهور درباره طرح مباحثی مبنی بر ایجاد سرکنسولگری در ایران از سوی آمریکایی‌ها و نظر جمهوری اسلامی در این ارتباط اظهار کرد: ما هنوز تقاضای رسمی در این ارتباط دریافت نکرده‌ایم. شما اگر یادتان باشد بعد از سفر اول به نیویورک، سازمان هواپیمایی کشور نامه‌ای به طرف مقابل خود نوشت و درخواست کرد که پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا ایجاد شود که این امر دلایلی داشت؛ یکی از دلایل آن این بود که صدها هزار نفر از تاجران، صنعتگران، دانشگاهیان و مردم آمریکا داوطلب بودند به ایران سفر کنند که البته دولت آمریکا در این ارتباط سخت‌گیری‌هایی می‌کند و اجازه‌ نمی‌دهد. از طرف دیگر ایرانی‌هایی در آمریکا هستند که می‌خواهند به صورت مستقیم به ایران سفر کنند. از طرف دیگر برخی از مردم ایران نیز فارغ از مناسبات سیاسی دو کشور تمایل دارند که به آمریکا سفر کنند و ارتباط خود را با ملت این کشور گسترش دهند.

وی با بیان این‌که ما بر ارتباط بین ملت‌ها تاکید داریم و توسعه‌ روابط بین ملت‌ها را کار درستی می‌دانیم و به هر اقدامی که باعث توسعه‌ روابط بین ملت‌ها شود کمک و از آن استقبال می‌کنیم، افزود: ملت ایران دارای ریشه‌های استواری است. ملت ایران ملتی انسانی و اثرگذار است و هیچ نگرانی از ارتباط گسترده‌ مردم با سایر ملت‌ها نداریم و از آن استقبال می‌کنیم.

وزیران کشور و اقتصاد در موعد قانونی معرفی می‌شوند

وی هم‌چنین درباره اظهارات وزیر کار در مورد سیاست‌های انقباضی بانک‌ها و مسایلی که در این ارتباط بین جهرمی و مظاهری پیش آمده است، گفت: اجازه بدهید که این گفت‌وگوها بین مسئولان باشد و آن‌ها نظرات خود را مطرح کنند و بعد از اعلام این نظرات، این پیشنهادات در کمیسیون اقتصادی مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری ‌شود.

رئیس‌جمهور هم‌چنین درباره‌ معرفی وزرای کشور و اقتصاد گفت: این وزرا را در موعد قانونی معرفی می‌کنیم. وی هم‌چنین خبر داد که بهبهانی به عنوان سرپرست وزارت راه مشخص شده است.

 تغییر می‌دهیم تا تیم بهتر کار کند

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره‌ برخی تغییرات گفت: من درباره این مسایل توضیحاتی خواهم داد ولی باید بگویم یک سری مسایل در کشور ما بی‌جهت تبدیل به تابو شده‌اند و باید این مسایل از بین برود و در واقع کنار گذاشته شود و به مسایل عادی تبدیل شود.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که  ایجاد تغییرات یک امر عادی است و در واقع ما این تغییرات را برای ایجاد بهبود و پیشرفت بیشتر در کارها انجام می‌دهیم، ادامه داد: مثل یک مربی که تیم را هدایت می‌کند و در واقع در برخی مواقع برای پیشبرد کار در تیم تغییراتی ایجاد می‌کند، ما نیز این تغییرات را ایجاد می‌کنیم تا تیم بهتر کار کند و نتایج درست را بگیرد.

دوران پیش‌شرط گذاشتن از سوی آمریکا گذشته است

وی در ادامه درباره طرح پیش‌شرط از سوی آمریکا برای مذاکره با ایران و نظر جمهوری اسلامی در‌این موضوع گفت: ما با همه مذاکره می‌کنیم. آمریکایی‌ها هم می‌خواهند بیایند، بیایند. ما از آن‌ها دعوتی نمی‌کنیم. ما برای آن‌ها پست سفارشی و دعوت سه قبضه نفرستاده‌ایم که با ما مذاکره کنند و اگر می‌خواهند وارد مذاکرات شوند و خود را برای این امر دعوت کرده‌اند، دیگر نباید پیش‌شرط بگذارند. این دوران گذشته است. ما باید پیش‌شرط بگذاریم.

طرح تحولات اقتصادی از نیم دوم سال اجرایی می‌شود

وی درباره طرح مباحثی مبنی بر اجرای طرح تحول اقتصادی بعد از انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مورد این موضوع نیز باید تابوها شکسته شود و در واقع مناسبات سیاسی را نباید در خدمت به مردم دخالت دهیم. معتقدیم که این کار باید در کشور شروع شود و این از نیمه دوم سال آغاز خواهد شد. معتقدیم که این اصلاحات باید صورت بگیرد و ساختار اصلاح شود و این یک کار مهم است که باید شروع کنیم. در یک سال مانده به برگزاری انتخابات، دنیا متوقف نمی‌شود که بگوید بگذاریم انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شود و بعد فعالیت‌های‌مان را انجام دهیم. ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که  مطالعات ما در این زمینه در حال نهایی شدن است، گفت: با آن‌که بسته تقریبا از نظر ما نهایی شده بود، آن را به مشورت گذاشتیم و اجرایی شدن آن را هم از نیمه دوم سال شروع می‌کنیم. هرچه زودتر این امر انجام شود به نفع کشور است و حداقل باعث جلوگیری از خساراتی از جمله بازدهی نامناسب می‌شود؛ چراکه در حال حاضر بازدهی مناسب را نداشته و رشد شایسته‌ای نداریم. در واقع هرچه زودتر آغاز شود از برخی خسارات جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مناسبات سیاسی این‌گونه که چه کسی می‌آید و چه کسی می‌رود تاثیری در تصمیم‌گیری‌های کشور ندارد و این تابوها باید شکسته شود. ما باید از ثانیه‌ها استفاده کنیم. یک سال زمان زیادی است و باید از این مدت استفاده کرد.

 دو سال و نیم در حال برنامه‌ریزی و مطالعات بودیم

وی با بیان این‌که ما در طول دو سال و نیم اخیر در حال برنامه‌ریزی و مطالعات بودیم، گفت: از برخورد بعضی‌ها تاسف می‌خوریم و خنده‌مان می‌گیرد. اگر دو سال و نیم پیش شروع می‌کردیم، می‌آمدند و می‌گفتند که دولت شتابزده کار را شروع کرده و اکنون نیز که دو سال و نیم تمام تلاش خود را کرده‌ایم، برخی می‌گویند چرا اکنون باید اجرا شود؟

احمدی‌نژاد با بیان این‌که به طور متوسط در طول چهار سال یک دولت ما شاهد انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، شوراها و هر دو دوره یک بار انتخابات مجلس خبرگان هستیم، گفت: پس ما در هر دوره انتخاباتی داریم ولی باید کارها را انجام دهیم و به پیش برویم.

وی یادآور شد: پارسال نیز وقتی می‌خواستیم سهمیه‌بندی بنزین را اجرا کنیم عده‌ای گفتند این خطرناک است و عده‌ای نیز گفتند دولت شناور می‌شود. حتی شما (خبرنگاران) اصطلاحی به کار می‌بردید، چه بود؟ ... خبرنگاران گفتند: خودزنی یا انتحار...

رئیس جمهور ادامه داد: بله شما می‌گفتید این‌گونه است. ولی ما روی تصمیم خود پافشاری کردیم.

طرح‌های عمرانی ضد تورم هستند

رئیس‌جمهور هم‌چنین با تاکید مجدد بر عزم دولت جهت اجرایی شدن این امر، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر برنامه‌ها برای احتمال تورم‌زا بودن این طرح گفت: من در مورد این مساله و طرح توضیحات بیشتری خواهم داد. ما پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم. با این طرح قدرت خرید دهک‌هایی که زیر چتر حمایتی دولت هستند(هفت دهک) باید اضافه شود و این یکی از عوامل اصلی و ساختاری تورم پیوسته را علاج می‌کند.

وی در مورد بحث طرح‌های عمرانی گفت: طرح‌های عمرانی ضد تورم هستند و اجرا شدن آن‌ها و تلاش برای تکمیل آن‌ها زمینه‌ رشد اقتصادی را ایجاد می‌کند.

وی هم‌چنین در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام گفت: وقتی پروژه‌ها نیمه‌تمام رها شود تورم‌زا هستند، ولی وقتی تمام شوند این‌گونه نخواهد بود.

رئیس‌جمهور در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره سفر مجدد هوشنگ امیراحمدی به ایران سوال کرد و گفت که وی در دفعه‌ اول سفر به ایران مدعی شده بود که با مساعدت رئیس‌جمهور به ایران آمده و تلاش دارد روابط ایران و آمریکا را توسعه دهد، گفت: این‌گونه مسائل جای سوال از رئیس‌جمهور ندارد ، افراد می‌توانند به ایران بیایند و بروند.

احمدی‌نژاد افزود: همه چیز ما روست. دولت چیز پنهانی از ملت ندارد. اگر قرار باشد روزی با آمریکا گفت‌وگو کنیم به مردم می‌گوییم که می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم، به مردم می‌گوییم ما تشخیص داده‌ایم و به نفع مردم است که گفت‌وگو کنیم، پس مسائل ما روشن است و چیز پنهانی از مردم نداریم.

وی با بیان این‌که ایرانی‌ها در هر کجا که باشند برای ما محترم‌اند، افزود: حتی ایرانی‌ای که مخالف دولت باشد و در خارج از کشور و در هر کجا ایستاده باشد، مورد حمایت جمهوری اسلامی است و ما به طور کامل از وی حمایت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: همان‌طور که گفتم اگر لازم باشد با آمریکا گفت‌وگو کنیم و به نفع ملت ایران باشد، من خودم می‌آیم و می‌گویم که ما گفت‌وگو می‌کنیم چون به نفع ملت ایران است.

هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید، باید به سمت ایران بیاید

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به این پرسش که  سخنگوی دولت و وزیر امور خارجه به تازگی اعلام کرده‌اند آمریکایی‌ها به دنبال روش‌های عاقلانه‌تری هستند، نظر شما چیست؟ و نمونه‌هایی از این عاقلانه‌تر شدن را ذکر کنید، اظهار کرد: اینها را از خودشان بپرسید، ولی ما دوست داریم همه عاقلانه رفتار کنند.

وی افزود: من به شما می‌گویم هر دولتی که در پی انتخابات در آمریکا سر کار بیاید مجبور به ایجاد تغییرات اساسی در سیاست خارجی این کشور برای نجات آمریکاست و باید بیشترین توجه را به داخل آمریکا داشته باشد، بساط خود را از منطقه جمع کند و برود بیرون و برای این که در منطقه بتواند تعادل را حفظ کند، باید به سمت ایران بیاید.

رئیس‌جمهور گفت: چند وقت پیش گفت‌وگوهایی با برخی از مقامات این کشورها داشتیم و آن‌ها به ما گفتند که ایران قدرت منطقه‌ای است، من از آنها تشکر کردم و گفتم ایران قدرت جهانی است. اخیرا نیز می‌گویند ایران ابرقدرت منطقه‌ای است و شما خواهید دید که آنها در آینده می‌گویند ایران قدرت جهانی است.

احمدی‌نژاد افزود: ایران یک قدرت انسانی و فرهنگی و پیام آن پیام انسانی و فرهنگی است و در واقع این پیام یک نسیم است که روح‌ها را زنده می‌کند؛ این قدرت منبعث از فرهنگ و انسانیت است که دنیا را می‌گیرد.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در حالی که جمع خبرنگاران را ترک می‌کرد به پرسش‌های حاشیه‌ای آن‌ها نیز پاسخ داد.

افشای ملیت عوامل طرح ربودن رئیس جمهور درعراق 

خبرنگاری از احمدی‌نژاد درباره‌ی طرح ربودنش در عراق و جزئیات آن پرسید که وی گفت: گروهی متشکل از تعدادی افغان، آمریکایی، فلسطینی و عراقی می‌خواستند با شعار ضد آمریکا و ضد ایران- یعنی این که بگویند ما هم ضد آمریکا هستیم و هم ضد ایران- این کار را انجام دهند که خداوند متعال آن را خنثی کرد.

درباره فیلم «ترور فرعون»

خبرنگاری دیگری از رئیس‌جمهور درباره فیلم یک ایرانی با عنوان « ترور فرعون» که به موضوع ترور انور سادات می‌پردازد و اعتراض مصری‌ها به آن پرسید که رئیس‌جمهور گفت: روابط ما با مصر تابع این مسائل نیست. ممکن است عدم برقراری رابطه به بهانه‌ این‌ها باشد، این‌ها بهانه‌ است، ولی عاملش نیست. این‌ها بهانه‌ خوبی است که رابطه برقرار نشود، ولی عامل برقرار نشدن رابطه نیست؛ عوامل بیرونی دخالت دارند.

کد خبر 57884

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز